جايگاه مشتري مداري در فرآيند برنامهريزي
اولين گام در فرآيند مديريت، برنامهريزي است در این مرحله لازم است مديران سازمان به ويژه مدیران فروش در زمان تهيه طرح كسب و كار (BP) به موارد زير توجه کنند:
1- هدف هاي مشتريان را در قالب اهداف سازمان جاي دهد و يا به تعبير ديگر هدف هاي مشتريان را به هدف هاي سازمان تبديل كند، به نحوي كه تحقق هدف سازمان به تحقق اهداف مشتريان بيانجامد.
2- روش ها تكنيك ها و فرآيندهایي كه برمی گزيند متناسب با ويژگيها، سلايقها وانتظارات مشتريان باشد.
3- در مرحله انتخاب امكانات براي تحقق هدف هاي سازمان، مطالبات و انتظارت مشتريان را مد نظر قرار دهد.
4- زماني كه مجريان و عاملين برنامه انتخاب ميشود، لازم است اين افراد، متناسب با تيپهاي مختلف مشتريان برگزیده شوند.
5- در ساير موارد ديگر از جمله پيشبيني مكان و زمان هاي انجام كار به نحوه دسترسي مشتريان توجه لازم به عمل آيد.
برای اینکه در یابیم در مرحله برنامه ریزی که طرح کسب و کار تهیه می شود مشتری مداری، از چه اهمیتی برخوردار است بصورت خلاصه مرحله تهیه طرح کسب و کار ذکر می شود:
مراحل تهيه طرح كسب و كار BP
1- تبيين مأموريت و چشمانداز سازمان: شناخت مشتریان یکی از اجراء بیانیه ماموریت سازمان است.
2- شناخت شرايط محيطي و توانمنديهاي سازمان: در این مرحله نیز هم توانمندی های سیستم های داخلی سازمان مد نظر قرار می گیرد و هم شرایط محیطی.
3- تعيين اهداف استراتژيك سازمان: بدیهی است در سازمان های تجاری، مشتری و انتظارات آن، محور اصلی هدف گذاری قرار می گیرد.
4- انتخاب استراتژي ها و سياست هاي مناسب براي رسيدن به هدف ها
5- انتخاب راهكارهاي اجرايي براي تحقق استراتژي ها